Historia
P. Ekelund blev ny föreståndare.
Den avgående föreståndaren anhöll hos bolagsstämman att bolaget måste överta de fordringar som genom kredithandeln under hans tjänstetid samt under hans ansvar uppkommit.
Detta beviljades endast på det villkor att han skulle vara behjälplig vid fordringarnas indrivning.
P. Ekelund, föreståndare
Järnvägen från Stockholm mot Norrland byggdes under senare delen av 1800-talet. Den första delen var Stockholm-Uppsala som var klar 1866. Järnvägen byggdes sedan bit för bit via Krylbo (bansträckan invigd 1873), Storvik (1875), Ockelbo (1876), Holmsveden (1877), Bollnäs (1878), Järvsö (1879), Ljusdal (1880) och Ånge (1881). |
Stämman biföll styrelsens förslag om införande av kredithandel vilken var nödvändig för handeln under denna tid. Föreståndaren skulle dock hantera kredithandeln med försiktighet.
Sida 8 av 43