Historia

Ett magasin av timmer uppfördes för varuupplag av Ugglebo arbetareforening 1875

Ett magasin av timmer uppfördes för varuupplag.

Ett magasin av timmer uppfördes för varuupplag av Ugglebo arbetareforening 1875

P. Ekelund ny föreståndare för Ugglebo arbetareförenings aktiebolag

P. Ekelund blev ny föreståndare.

Den avgående föreståndaren anhöll hos bolagsstämman att bolaget måste överta de fordringar som genom kredithandeln under hans tjänstetid samt under hans ansvar uppkommit.

Detta beviljades endast på det villkor att han skulle vara behjälplig vid fordringarnas indrivning.

P. Ekelund ny föreståndare för Ugglebo arbetareförenings aktiebolag

P. Ekelund, föreståndare

Järnvägen från Stockholm mot Norrland byggdes under senare delen av 1800-talet. Den första delen var Stockholm-Uppsala som var klar 1866. Järnvägen byggdes sedan bit för bit via Krylbo (bansträckan invigd 1873), Storvik (1875), Ockelbo (1876), Holmsveden (1877), Bollnäs (1878), Järvsö (1879), Ljusdal (1880) och Ånge (1881).
Den tog ungefär 15 år att bygga. Norra stambanans elektrifiering från Stockholm till Ånge genomfördes 1933 - 36.

Trots att de flesta städer och därmed transporter rimligen bör ske längs kusten så löper banan ofta många mil inne i landet, enligt antikustprincipen. Detta är i huvudsak av försvarspolitiska skäl, om en fientlig landstigning skedde någonstans längs norrlandskusten skulle fortfarande styrkeuppbyggnad genom personal från söder kunna ske vid Bodens fästning med omnejd.

Stämman biföll styrelsens förslag om införande av kredithandel vilken var nödvändig för handeln under denna tid. Föreståndaren skulle dock hantera kredithandeln med försiktighet.